Lehdistökutsu: Savonian uusi sydän nousee harjakorkeuteen Technopoliksen yhteyteen 30.8.2018

Savonia-ammattikorkeakoulun uusi kampusrakennus on saavuttanut harjakorkeuden Technopoliksen Microkadun kampuksella Savilahdessa, Kuopiossa. Harjannostajaisia vietetään 30.8.2018. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen!

Aika: 30.8.2018 klo 14.00–16.00
Paikka: Technopolis Kuopio, Microkatu 1, kokoontuminen A-aulassa
Ilmoittautuminen: https://www.lyyti.in/Microkatu7

Savonia-ammattikorkeakoulu keskittää Kuopion toiminnot Technopoliksen Microkadun kampukselle

Uusi rakennus mahdollistaa Savonian toimintojen keskittämisen Kuopiossa Technopoliksen yhteyteen. Savonian Opistotien kampuksen toiminta siirtyy Savilahteen vuoteen 2020 mennessä.

Savonia-ammattikorkeakoulun rehtori Mervi Vidgrén iloitsee, että Savonian kampuskokonaisuuden uusi sydän alkaa hahmottua. ”Uudesta Savilahti-kampuksesta tulee valtakunnan kärkeä. Alueesta muodostuu tuotekehityksen ja -testauksen edelläkävijä, jonka osaaminen on myös alueen yritysten käytettävissä”, Vidgrén kertoo.

Tiivis kampusalue yhdessä Savon koulutuskuntayhtymän, Itä- Suomen yliopiston, tutkimuslaitosten, KYSin sekä yritysten kanssa luo kansallisesti ja kansainvälisesti kiinnostavan oppimis-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ympäristön. Toimijoiden yhteistyö tiivistyy etenkin oppimis-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan erikoistilojen osalta.

”Muutaman vuoden päästä Savilahtea elävöittää yli 15 000 opiskelijaa, joilla kaikilla on tuoreita ajatuksia ja ideoita, joita alueen yritysten on hyvä kuunnella herkällä korvalla”, Vidgrén sanoo.

”Yhteinen keskus, sydän, kehittää osaltaan eri oppilaitosten opiskelijoiden välistä yhteistyötä. Kampuksella eri alojen opiskelijat pääsevät tekemään aiempaa enemmän poikkialaisia yritysprojekteja ja myös verkostoitumaan jo opiskeluaikana alueen yritysten kanssa. Savilahdessa tarvitaan yhteistä pöhinää ja kohtaamisen tiloja, joissa uudet ideat lähtevät lentoon”, hän jatkaa.

”Olemme iloisia, että Savonia keskittää toimintansa Microkadulle. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Savonian kanssa jo 2000-luvun alusta lähtien ja uskomme sen syvenevän entisestään. Yhteistyöstä hyötyvät myös nykyiset ja tulevat asiakkaamme, sillä Savonia tuo uutta osaamista ja tulevaisuuden tekijöitä lähelle asiakasyrityksiämme. Innovaatiot syntyvät usein kohtaamisista, joita kampuksemme yhteiset tilat ja palvelut sekä tapahtumat edistävät”, sanoo Technopolis Kuopio Oy:n johtaja Hannu Eronen.

”Emme tarjoa asiakkaillemme vain tiloja vaan hyviä työympäristöjä, joissa on huomioitu myös monipuoliset palvelut ja tilojen käyttäjien hyvinvointi. Uskomme, että työympäristö on organisaatioille kilpailuetu, joka auttaa houkuttelemaan parhaat osaajat ja sitouttamaan heidät. Konseptimme toimii, sillä Kuopion Technopoliksen tilat ovat ennätyksellisen täynnä. Kesäkuun lopussa vuokrausasteemme oli 98,1 %”, Eronen jatkaa.

Lyhyesti Savonian kampuksesta

Savonian kampukseen Savilahdessa sijoittuu yli 5 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa ja noin 400 työntekijää.
Savonian kampuksen kokonaislaajuus tulee olemaan noin 19 000–21 000 m², josta Savonian omistukseen tulee noin puolet.
Tällä hetkellä Savilahdessa on Savonian terveysalan, liiketalouden ja matkailu- ja ravitsemisalan opetus – ja TKI-toimintoja sekä hallinto- ja korkeakoulupalvelut. Viimeistään vuonna 2020 kampukselle siirtyvät tekniikan ja muotoilun koulutus sekä TKI-toimintoja.
Modernin oppimisympäristön suunnittelussa ovat olleet mukana niin henkilöstö, opiskelijat kuin sidosryhmienkin edustajat.
Savonian kampuksen rakentaminen alkoi tammikuussa 2018.
Savonia-ammattikorkeakoulu ja Savon koulutuskuntayhtymä ovat valmistelleet Savilahden kampusten toteutusvaihtoehtoja yhdessä. Sakkyn osalta muutoksen aikataulu tarkentuu tänä syksynä.

Lisätietoja:

Hannu Eronen